fredag 29 april 2016

Vecka 17

Vecka 17
Päivi jobbar mellan 9.00-13.00 den här veckan och nästa vecka.
Tisdagen den 3/5 stänger förskolan15.45. Pedagogerna har APT.
Torsdagen den 5/5 är det en röd dag. Då är förskolan stängd.
Den här veckan har barnet varit på mellangården och åkt buss, åkt rutschkana och lekt i sandlådan.
De har hoppat i vattenpölar så att det stänkte överallt.
Lpfö 98 reviderad 2010: " Förskolan ska erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet."

Ett barn tyckte det gick för fort när han åkte ner för rutschkana. Han försökte hålla sig i kanten.

Motorik
Här får barnen använda sin motorik och koordinationsförmåga. Vad händer när jag 
rullar ner?

Barnen rullade nerför slänten eller sprang ner och tillbaka upp. 
Här hoppar några barn upp på bordet och sedan hoppar de ner på mattan. Här har de roligt tillsammans när de hoppar. Ibland höll de varandra i handen. Här får de känna hur underlaget känns under deras fötter när de hoppar på bordet, som är hård och mattan kan vara lite mjukare. Och när de kom upp på bordet så var underlaget halt.


Skapande
Barnen målade med olika penslar, tjock, smal och diskborste på en staffli.

J till W: "Vad fint du målar?"
W: " Jo, en bil och bebi."
Lpfö 98 (reviderad 2010): " utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar......"
L: " En Pippi som rider på en häst."
J målade sin hand och tryckte handen på pappret. " Titta min hand."

M: " Målar. Titta här."

K: " Titta ( hon tittade på M teckning och skrattade.


Bygg- och konstruktion
Barnen är på lilla gården och bygger med små och stora brädor. Här samarbetar barnen med varandra.
Ibland ramlar bygget ner och barnen börjar om igen med bygget. De lär sig att lösa konflikter mellan varandra.
Lpfö 98 ( reviderad 2010): " utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap,

Lpfö 98 ( reviderad 2010): " Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen......



Här bygger barnen med kaplastavar. J ville ha klossarna bredvid varandra. Hon sa att hon byggde ett hus.
Pedagogen skrev barnens namn med klossarna. Barnen var intresserade när pedagogen gjorde bokstäver med klossarna.

Teknik och experiment
Barnen har fått fjädrar, som de blåser på för att få fjädern att flytta på sig. De prövar hur nära de ska vara för att få iväg fjädern eller hur långt borta de kan vara för att kunna flytta på fjädern när de blåser.
Några barn blåser fjädern mellan varandra. Ett barn upptäckte att hon kunde gömma fjädern under mattan.

Ett barn släppte ner fjädern till golvet och tittade på fjädern när fjädern landade på mattan. Han släppte fjädern flera gånger och sedan försökte blåsa på fjädern när han släppte.
Lpfö: "utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska...."
Här har barnen fått en genomskinlig låda med vatten och diskmedel och sugrör.
De fick varsitt sugrör och skulle blåsa i vattnet. Vad händer då?
Barnens kommentarer: " Titta stor ( bubbla) en. Jag tog bort den."
" Jag kommer ta den (bubblan). Den går inte."
" Får jag papper. Min sugrör är där ( i vattnet)" J lägger pappret i vattnet för att ta upp sugröret. Och sedan torkar hon sugröret.
" Får jag låna din sugrör?" " Kolla jag blåser så här."
Här hjälper de varandra med att ta upp sugrören som har hamnat i vattnet.


E ville ha en legobil med när hon skulle leka med vatten. Hon rör om i vattnet med sugröret och sedan låter hon vattnet droppa i bilen.

M satte ihop en kort och en lång sugrör. Han vart koncentrerad på det han gjorde.



Matematik
Här har ett barn hämtat balansformer. Pedagogen säger vad det är för färg och M säger efter. Pedagogen och M räknar tillsammans hur många det är och vilken storlek de har. Vilken är störst och vilken är minst. De jämför storleken på balansformerna. Sedan går M på dem och försöker hoppa.
J: " Titta hur hög den är?" Pedagogen och J räknar tillsammans och benämner vad de har för form. När ett barn gick förbi så råkade barnet stötta till tornet så att rasade. J: " Vad gjorde du?" Pedagogen sa till J att det var inte meningen. Barnet hade kommit för nära tornet. J började bygga upp ett nytt torn.


Ha en skön Valborg önskar vi på Gullvivan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar